На початку XXI століття світ увійшов до періоду інтенсивних трансформацій, позначений
стрімким розвитком цифрових технологій. Глобальні процеси, що супроводжують формування
інформаційного суспільства, вже встигли отримати назву «Індустріальна революція 4.0».
Технологічні зміни охопили всі сфери життя, зокрема і функціонування держави та її відносини з
громадянами, що проявилося у вигляді впровадження електронного врядування та електронної
демократії. Поняття «е-демократія» походить зі США та набуло поширення у багатьох країнах світу.
Електронна демократія базується на принципах прозорості, відкритості, участі та громадської
просвіти. Метою розбудови е-демократії є розширення участі громадян у державотворенні та
прийнятті рішень через використання електронних технологій.
В Україні електронна демократія перебуває на стадії інтенсивного становлення. Формування
законодавчої бази для функціонування електронної демократії розпочалося у 2003 році, коли були
прийняті закони «Про електронні документи та електронний документообіг», а також «Про
електронний цифровий підпис». Передумовами для формування електронної демократії в Україні
стали розширення доступу населення до Інтернету та інтенсивний розвиток IT-сектору. Активну
участь у становленні електронної демократії в Україні бере громадянське суспільство. Стрімкий
розвиток електронної демократії в Україні визнаний ООН: з 2015 року наша держава суттєво
підвищила позиції у рейтингу розвитку електронної демократії та нині займає 32-ге місце. У
листопаді 2017 року Кабінет Міністрів України схвалив Концепцію розвитку електронної демократії
до 2020 року. Згідно концепції, до 2020 року в Україні має бути завершене формування
нормативно-правової бази для формування е-демократії. Незважаючи на те, що в Україні ще не
впроваджені такі інновації, як електронне голосування або цифровий паспорт, українські
громадяни вже можуть скористатися багатьма інструментами електронної демократії.
Ключову роль у функціонуванні е-демократії в Україні відіграють сайти центральних органів влади
та місцевого самоврядування, які виконують функцію інформування суспільства про діяльність
органів влади, спрощують доступ громадян до відкритих даних та державних послуг. На сайті
Верховної Ради України публікуються законодавчі акти після прийняття. Судова гілка влади
представлена в Інтернеті Єдиним державним реєстром судових рішень. Практично всі центральні
органи влади України мають свої сайти, багато з них представлені у соціальних мережах. Проте
рівень інтерактивності веб-сторінок державних установ залишається різним. Але тільки
інформування громадян за принципом «згори - вниз» недостатньо, для повноцінного
функціонування електронної демократії веб-сайти органів влади мають забезпечувати ефективну
взаємодію з громадянським суспільством. Перехід від одностороннього формату до справжньої
комунікації між владою та суспільством нині триває.